Sunday, 26 January 2014

Penyakit Tekanan Darah Rendah (Hipotensi)


Tekanan darah rendah (hipotensi) adalah keadaan tekanan darah yang lebih rendah dari tekanan yang diperlukan oleh tubuh, sehingga setiap organ dari badan tidak mendapat aliran darah yang cukup dan menyebabkan timbulnya gejala hipotensi. Tekanan darah seseorang adalah berbeza. Ini kerana ia membabitkan kawalan utama otak, jantung, buah pinggang dan ransangan di dalam salur darah.

Punca tekanan darah rendah tidak sentiasa jelas. Ia boleh dikaitkan dengan yang berikut:
  • Kehamilan

  • Masalah hormon seperti tiroid yang begitu aktif (hypothyroidism), tiroid yang terlalu aktif (hipertiroidisme), kencing manis, atau gula darah yang rendah (hipoglisemia)

  • Ubat over-the-counter

  • Terlebih dos dari ubat tekanan darah tinggi

  • Kegagalan jantung

  • Jantung aritmia (irama jantung yang tidak normal)

  • Pelebaran atau pengembangan, saluran darah

  • Keletihan haba atau strok haba

  • Penyakit hati


Penyebab Tekanan Darah Rendah

Tekanan darah ditentukan oleh dua pekara, iaitu jumlah darah yang dipompakan oleh jantung dan tahanan (resistensi) pembuluh darah yang kecil-kecil pada tubuh.
Terdapat beberapa penyebab yang boleh tekanan darah rendah terjadi iaitu 
kekurangan volum darah – cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal, 
dehidrasi – dehidrasi yang mengurangkan kandungan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit, 
masalah jantung – deyutan jantung yang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat dan keadaan otot yang lemah

Ramai dikalangan orang yang mengalami tekanan darah rendah boleh menjalani kehidupan yang normal dan sihat.Jika anda mengalami tekanan darah rendah perlu melakukan perkara-perkara berikut:

·         Bangun dari duduk atau berbaring secara perlahan
·         Jangan berdiri terlalu lama
·         Jangan terlalu lama berdiri di bawah sinaran matahari
·         Diet rendah karbohidrat
·         Banyakkan minum air putih
·         Hindarkan diri dari pengambilan alcohol
·         Jika perlu tambahkan sedikit pengambilan garam
·         Melakukan aktiviti senaman secara teratur.

Vitamin yang dicadangkan untuk penghidap penyakit Tekanan Darah Rendah :

Produk
Kuantiti
Kali
Catatan
Vitalea

2
2
Lengkap dengan imbangan vitamin & mineral
B Complex

2
2
Mengurangkan stress,penghasilan tenaga
E.Soy Protein

2
3
Meningkatkan tenaga
Meal Shakes

2
3
Lengkap dengan imbangan vitamin & mineral
Performance Drink

1
3
Mengelakkan dr hidrasi
Ostematrix

4
2
Kalsium penting untuk mengawal selia tekanan darah


 BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? CALL/SMS/WHATSAPP AWA 017 6622589



Saturday, 25 January 2014

Apa Yang Perlu Ada Dalam Diet Bayi Dari Umur 6 bulan dan Keatas


PEMAKANAN YANG SEIMBANG

Bayi Umur 6 bulan ke atas juga memerlukan pemakanan yang seimbang seperti orang dewasa. Mereka amat memerlukan 

- karbohidrat 
membekalkan tenaga dan untuk penting tumbesaran yang sihat. Mereka memerlukan karbohidrat kompleks dan karbohidrat ringkas.
* Contoh karbohidrat kompleks: kentang, pasta, nasi, roti, bijirin penuh, pisang
* Contoh karbohidrat ringkas: gula semulajadi (daripada buah dan sayuran), gula yang ditapis (biskut, coklat, kek)

- Protein 
membina dan memperbaiki sel-sel tisu tubuh. Sumber protein boleh didapati daripada sayuran haiwan dan sayuran
*contoh protein haiwan: daging, ikan, ayam, telur dan produk tenusu seperti cheese, 
yoghurt dan susu
*contoh protein sayuran: kekacang dan bijian, lentil, roti, kacang kuda, kacang 
panggang

- Sumber vitamin
Penting untuk proses badan. Membantu tubuh menyerap makanan dan menggunakan vitamin secara optima untuk meningkatkan sistem imun. Boleh diperolehi dalam pelbagai sumber terutama dalam sayuran berdaun dan buah-buahan.

* Vitamin larut lemak - vitamin A, D, E dan K boleh disimpan oleh tubuh
* Vitamin larut air - vitamin B & vitamin C tidak boleh disimpan oleh tubuh. Jadi bayi perlu mengambil sumber vitamin-vitamin ini setiap hari.

- Sumber mineral

Tubuh memerlukan kira-kira mineral yang berbeza untuk membantu pelbagai proses tubuh. Mineral yang amat penting kepada mereka adalah zat besi dan kalsium. 

Mereka memerlukan banyak zat besi untuk tumbesaran dan pembinaan hemoglobin darah. 
* contoh sumber zat besi - daging merah, ayam, kuning telur, buah-buahan kering, roti bijirin penuh, minyak ikan dan bijirin yang diperkaya dengan zat besi.

Dan mereka juga amat memerlukan kalsium untuk tulang dan gigi yang sihat dan kuat
*contoh sumber kalsium - sayuran berdaun hijau, avocado, biji gajus dan kacang brazil



- Lemak
Untuk bayi. Lemak sangat penting sebagai sumber tenaga dan penting untuk pembangunan otak dan sistem saraf yang sihat
* Contoh sumber lemak tepu yang bagus - daging, produk daging, dan produk tenusu 
* Contoh sumber lemak tak tepu yang bagus - minyak bunga matahari dan jagung

Walaubagaimanapun, lemak, gula, dan minyak seharusnya diberikan kepada bayi anda hanya dalam kuantiti yang kecil sahaja.

- Air
dua pertiga berat air bayi adalah dari air dan merupakan bahagian penting pada keseluruhan sel-sel tubuh. Terutamanya apabila anda mula dalam fasa menceraikan susu badan dan mula memberikan makanan pejal, pemberian air putih kepada mereka adalah sangat penting. 

OSTEOMATRIX


Ostematrix ialah kalsium yang isinya paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. Formulanya yang unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral Laut Mati, mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. Kajian telah membuktikan supplement kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesan.

Pada umur 39 ke bawah, jisim tulang berkembang pada tahap maksima dan mula menurun dengan cepat pada umur 40 ke atas. Maka, seseorang yang kehilangan kalsium, akan kelihatan semakin membongkok bukan disebabkan oleh umur, tetapi ia disebabkan oleh penurunan kepadatan tulang. Apabila penurunan kepadatan tulang berlaku, maka ia akan menyebabkan tulang semakin rapuh dan mudah patah!

Manfaat utama Ostematrix :

  • Menguatkan tulang - Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, konvulsi/kekejangan,gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

  • Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan artritis.

  • Meringankan stress - Ianya mengimbangi tekanan darah; memelihara denyutan jantung, impuls saraf,penenang saraf ; menggalakkan tidur selesa; memperbaiki jantung berdebar; gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.

  • Memperbaiki masalah haid - kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.

  • Pengalkalian tubuh - Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. ianya juga menghalang obesiti di waktu umur tua. Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrient dan merangsang detoksifikasi.

  • Memperbaiki hperaktiviti perut dan sakit gastrik.

  • Vitamin D - Dinamakan sebagai Vitamin D pada 1916 dila didapati ia mampu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Vegetarian, yang kurang terdedah pada matahari sewaktu musim panas, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu mengambil supplement Vitamin D.

  • Magnesium di dalam Ostematrix - Adalah ion positif no. 2 penting di dalam tubuh kita. Ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus; menghalang endapan kalsium; melarut dan mengurangkan formasi batu karang dan batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos

  • Zinc, boron, manganes, kuprum : Memelihara metabolism kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan menghalang artritis.

1 tablet ostematrix berkalsium tinggi, bersamaan dengan 1 gelas susu tinggi kalsium dan juga 80 biji badam.

Bagaimana untuk memilih kalsium premium?


*Pilih produk yang ada vitamin D dan magnesium supaya kalsium dapat diserap ke tulang kita secara maximum.


*Elakkan produk yang dibuat daripada tulang dan dolomite untuk mengelak keracunan plumbum.


*Elakkan mineral chelated kerana proses tersebut boleh menyebabkan tubuh menyerap logam berat tercemar dan toksin dalam proses menyerap mineral.

Cadangan Pengambilan :


Untuk pemeliharaan kesihatan : 2 kali sehari, 2 tablet Ostematrix setiap kali (selepas makan)


Untuk masalah Haid, kehamilan, stress, kekejangan dan kebas-kebas : 2 kali sehari, 3 tablet setiap kali


Untuk tulang retak, osteoporosis ; 3 kali sehari, 4 tablet setipa kali.


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? CALL/SMS/WHATSAPP AWA 017 6622589

Tuesday, 21 January 2014

Soya Penyebab Kanser? Kenali ESP dan kenapa ianya berbeza.

Sejak akhir2 ni..ramai sgt yg bertanya dan meragui khasiat ESP dan menyamakan dengan sumber soya biasa. Kat sini saya buat sedikit summary dan pemahaman supaya setiap kite yg ambil ESP mengambilnya dengan ilmu dan dengan ilmu itu baru kite yakin dan bila yakin baru laa khasiatnye akan betul2 terserap dan diserap sepenuhnya oleh badan dan memberikan hasil yang kite inginkan...makan tanpa ilmu tak bermakna apa2 malah akan memberi impak yg tak bgs sebab kite akan mudah goyah dan ketidakyakinan itu sendiri akan memungkinkan kite tak mendapat khasiat yg sepenuhnya dari ape yg kite makan dan ambil...



ESP ialah protien..kenapa protien penting?

  • Sebab Protein adalah makanan terpenting untuk badan kita. Tubuh badan kita terdiri daripada protein seperti tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibody, enzim, hormone, haemoglobin dan sel-sel.Keseluruhan sel-sel (anggaran jumlahnya 60 trillion) yang membentuk tubuh badan, semua bergantung kepada protein untuk menjalankan fungsinya seperti Membina sel-sel baru, Menggantikan tisu-tisu badan yang lama@tua dengan tisu-tisu yang baru, Menggantikan tisu-tisu yang rosak @ cedera dengan tisu-tisu yang baru.

  • APA yang BEST tentang ESP ?

  • merupakan Sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian, Berasakan tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol Dan Terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yang aktif, disamping Membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormone yang sempurna. ESP juga Membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah.Kandungan lemak dlm ESP sangat minum iaitu (1gm) Dan Tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah. Dan plg penting tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet, Mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga

  • Kelebihan ESP Menjadikan kulit muka cantik, halus,gebu dan berseri, Bantu hilangkan parut jerawat di muka, Memberi tenaga berpanjangan menjadikan badan semakin sihat dan kurang letih, Menganjalkan kulit dan menganjalkan kembali payudara yang kendur, Cepat kenyang dan membantu dalam pengurusan berat badan.ESP juga Menyokong kesihatan imunisasi badan, mengawal paras kolesterol dan menyokong kesihatan jantung dan prostat.

  • ESP jika diambil bersama supplement2 lain akan bantu penyerapan yg lebih baik semua supplement yg kita ambik..cepat menyerap dan kesan yg lebih baik berbanding mereka yg tak ambil bersama ESP.

 7 KRITERIA PENTING ESP :

  • Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organic~ Kenapa soybeans mesti ditanam secara organic….sebab kajian penananam secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.. Dan dari segi kajian..sudah terbukti ada hubungkait antara cancer dan nitrates.. Jadi amatla penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran soybeans ni.

  • Soybean tu mestilan Non GMO ( tak dihasilkan secaragenetic)~Kenapa soy protein mestilah non genetik engineered? sebab secara umumnya..soybean yang dari jenis genetic ni adalah murah utk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural..)…dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos..dan semestinya menggunakan soybean yg dihasilkan secara genetic. Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian... toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan

  • Soy Protin tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu- Ni ciri yang amat penting..Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormone,jus penghadaman,antibodi, enzyme. If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped

  • .Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dgn air bukan dgn alcohol-Alcohol tu haram yelah satu hal gak ..tapi kalau dicuci dgn alcohol..ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone..... up to 88%! Sedanglan isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko cancer paru2,etc..Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang

  • Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan- Soy yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance. sedangkan kalau kekurangan bahan2 ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACIDS and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.

  • Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan- Amino acids sgt sensitive dgn suhu yg panas.. In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result

  • Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur calcium..kenapa?~ Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh mnyebabkan kerapuhan tulang.Dan oleh yg denikian unsur calcium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soy tu.Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium

sumber: master wan fatihanum

Monday, 20 January 2014

ALFAFA - BENARKAH IANYA BERBAHAYA KEPADA KESIHATAN?

Sejak kebelakangan ini kecoh isu Alfafa. Ramai yang baca artikel yang dikeluarkan oleh Dr.Zubaidi di laman blog beliau dan terus gelabah. Jelas dan nyata jawapan dia memang sangat bagus dan betul pun. Maka mari saya kupas.


1. Statement Dr Zubaidi, tak salah amik supplement dan pastikan amik dari company yang dipercayai.

JAWAPAN: Memang betul dan shaklee adalah company nutrisi yang sudah lebih 50 tahun bertapak maka tiada ragu sebab ia melabur berbillion dollar sebelum mengeluarkan sesuatu produk untuk penyelidikan.


2. FDA (badan berkuasa di US) menyatakan penggunaan DAUN ALFALFA mungkin SELAMAT tetapi penggunaan dari BIJI BENIH mungkin TIDAK SELAMAT kerana kemungkinan boleh beri tindak balas autoimmune pada pesakit lupus erythematosus (SLE)

JAWAPAN: Alfalfa shaklee dari sumber daun alfalfa. Dan sebagai langkah selamat sudah juga dinyatakan dalam botol shaklee bahawa TIDAK BOLEH DIAMBIL OLEH PESAKIT SLE. Dah nyata dan jelas kat situ, maka tiada keraguan kenapa pula ia tidak boleh diambil oleh orang biasa?


3. Makan alfalfa secara berlebihan boleh memudaratkan jadi mudah dapat ruam atau sunburn.

JAWAPAN: sebab itu ada sukatan kat botol. Maximum adalah 10 biji sehari. Shaklee dah kaji kenapa hanya max 10. Kalau makan 50 biji sehari memang mudarat kena tanggung sendiri. Maka itulah pentingnya consultation yang betul bukan makan supplement ikut sedap je tanpa mengikut arahan penggunaan.


4. Pesakit yang mengambil ubat-ubat tertentu diminta consult doktor dahulu sebelum mengambil alfalfa.

JAWAPAN: memang betul apa-apa supplement pun jika kita ada mengambil ubatan doktor yang kita sendiri tidak pasti maka silalah rujuk doktor kerana alfalfa adalah herba. Tapi makan maajun tak pulak nak tanya doktor boleh ke makan eh?


5. Penggunaan alfalfa dalam KUANTITI YANG BESAR DAN BERPANJANGAN tidak selamat pada ibu hamil dan ibu menyusu.

JAWAPAN: memang kita tidak pernah consult suruh bagi makan alfalfa pada ibu hamil tetapi pada ibu menyusu dibolehkan ikut dos. Baca balik artikel tu kata kuantiti besar dan berpanjangan.


6. Pesakit kanser, fibroid tidak digalak amik alfalfa, tetapi belum dibuktikan dari segi kajian klinikal.

JAWAPAN: memang kita pun tak galakkan pesakit2 ini amik alfalfa walau belum terbukti ada kajian klinikal mengenainya.


7. Pesakit yang mengambil ubat cair darah tidak digalakkan ambil alfalfa.

JAWAPAN: Kandungan vitamin K dalam alfalfa boleh memekatkan darah maka memang sesiapa yang mengambil UBAT CAIR DARAH (WARFARIN) memang kita tak benarkan ambik alfalfa.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Buat semua jika ada isu-isu seperti ini kita jangan mudah melatah kerana isu-isu kemungkinan memang ada sahaja yang akan utarakan. Bertindak bijak dengan mencari info. Jangan kita pulak melatah sama pergi buang alfalfa yang tak bersalah dalam tong sampah:)

Maka mari kita makan alfalfa:)



Friday, 17 January 2014

Kanan, Kiri Sama Khasiat



Mengikut kata orang tua, payu dara kanan ialah makanan, Manakala yang kiri ialah minuman. Oleh kerana itu kita perlu memberi kedua-dua belah payu dara dan perlu mendahulukan payu dara kanan. Apakah kandunga  n susu kanan dan kiri berbeza?

 FAKTANYA:
Kedua-dua belah payudara menghasilkan komposisi nutrien yang sama. Tidak ada bezanya dan tidak perlu diasingkan apabila diperah. Susu ibu sebenarnya melalui 3 fasa:


1) Kolosterum merupakan peringkat pertama susu ibu yang berlaku penghujung kehamilan sehingga berberapa hari selepas bayi dilahirkan. Ia pekat berbanding susu yang akan dihasilkan di peringkat akhir dan berwarna kekuningan. Kolosterum kaya dengan protein, vitamin, mineral dan semua antibodi penting. Antibodi ini melindungi bayi daripada pelbagai jenis penyakit yang disebabkan oleh kuman di persekitaran bayi.

2) Susu perantaraan berlaku selepas peringkat kolosterum dan berlaku kira-kira 2 minggu. Susu ini mengandungi banyak lemak, laktosa dan vitamin yang membantu bayi  mendapatkan semula berat badan yang hilang selepas dilahirkan.

3) Susu matang adalah susu terakhir yang dihasilkan. Lebih kurang 90% adalah air, yang diperlukan untuk mengekalkan hidrasi bayi. 10% lagi membekalkan karbohidrat, protein dan lemak untuk keperluan pembesaran tubuh dan tenaga. Terdapat 2 jenis susu matang: Susu awal (foremilk) dan susu akhir (hindmilk).

Kandungan nutrien secara relatifnya selari dan ia DIPEROLEH DARIPADA BEKALAN MAKANAN IBU. JIKA BEKALAN NUTRIEN YANG DIAMBIL IBU BERKURANGAN, MAKA KANDUNGAN NUTRIEN DIPEROLEH SEKADAR APA YANG DIAMBIL OLEH IBU. Komposisi tepat susu ibu berbeza dari hari ke hari bergantung kepada PENGAMBILAN MAKANAN DAN KAWASAN PERSEKITARAN. Ini bererti nisbah air kepada lemak sentiasa turun naik.

Seperti dinyatakan, susu matang yang dihasilkan oleh ibu ada 2 jenis iaitu susu awal (foremilk) yang agak cair rupanyan dan dihasilkan oleh payudara  yang penuh pada awal sesi penyusuan (kurang lemak dan tinggi karbohidrat) dan susu akhir (hindmilk) iaitu susu yang lebih pekat (lebih berlemak) dihasilkan dipenghujung sesi penyusuan apabila payudara dikosongkan dengan sebaik-baiknya. Walau bagaimanapun, payudara tidak akan benar-benar kosong memandangkan penghasilan susu merupakan proses biologikal yang berterusan.

Jika diikutkan kata orang-orang tua, apa yang berlaku adalah seperti senario berikut.
'Apabila anda mendahulukan payu dara sebelah kanan, payu dara sebelah kiri terpaksa "tunggu giliran", bukan? Oleh itu payu dara sebelah kiri akan penuh. Apabila payu dara kiri penuh, seperti yang dinyatakan diatas, susu yang dihasilkan adalah susu awal (foremilk) yang kelihatan lebih cair. Bayi pula apabila menghisap payu dara kiri mungkin akan menghisap seketika sahaja dan tidak sempat untuk mendapat susu akhir (hindmilk) yang dihasilkan oleh payu dara sebelah kiri. Apabila tiba sesi penyusuan seterusnya, bayi sekali lagi disuakan payu dara sebelah kanan. Oleh itu tidak hairanlah, mengapa payu dara kiri sentiasa cair, bukankah begitu? Jika setiap kali payu dara kiri ini terpaksa tunggu giliran, maka tidak hairanlah mengapa ia kelihatan lebih cair.

Apa-apa pun para ibu dinasihatkan untuk menyusukan anak dengan kedua-dua belah payu dara supaya penghasilan susu pada kedua-dua belahnya dapat dikekalkan pada tahap optimum. Sekiranya ibu memerah susu, konsep yang sama perlu diaplikasikan.

JIKA ANDA BERMINAT DENGAN SET PENYUSUAN SUSU IBU DARI SHAKLEE, HUBUNGI AWA 017-6622589.
CONSULTATION FREE

Tuesday, 14 January 2014

DIET UNTUK PESAKIT DARAH TINGGI


Penyakit darah tinggi yang lebih dikenali sebagai silent killer /pembunuh senyap kerana ia tidak memberikan tanda-tanda atau amaran seperti sakit gigi atau sakit belakang. Tekanan darah tinggi atau hipertensi berlaku apabila tekanan darah bacaan tidak normal untuk suatu jangka masa yang lama. Tekanan darah yang sihat adalah pada paras 120/80 mmHg. Indikator untuk tekanan darah tinggi adalah apabila bacaan tekanan darah melebihi tekanan normal atau melebihi sehingga 140/90 mmHg, tidak mengira usia seseorang itu. Angka pertama ialah tekana sistolik iaitu tekanan apabila jantung mengalirkan darah ke seluruh tubuh anda. Angka kedua ialah tekanan diastolic iaitu tekanan ketika dalam keadaan rehat.

Faktor Risiko

Kenali factor risiko yang menyebabkan tekanan darah melebihi normal.

1      @ Sejarah keluarga
2      @ Kegemukan
3      @ Tekanan/stress
4      @ Pengambilan garan sehari adalah berlebian
5      @ Kurang bersenam
6      @ Merokok
7      @ Meminum alcohol



Jika pembaca tergolong didalam tujuh golongan yang tersenarai diatas, maka perlu berwaspada dan berazam untuk mengubah cara hidup serta pemakanan secara 360 darjah secara perlahan-lahan. Tekanan darah tinggi akan membebankan jantung lalu menyebabkan arterioklerosis (pengeras dinding arteri). Ini meningkatkan risiko mendapat penyakit jantung dan strok. Hipertensi yang tidak dirawat juga akan membawa kepada penyakit kronik degenerative seperti retinopati, strok, paru-paru berair, penebalan dinding jantung dan penyakit berkaitan jantung, pengerasan dinding arteri terutama di jantung, buah pinggang dan otak serta boleh membawa maut.

7 Langkah Kurangkan Tekanan Darah Tinggi

1)      Kurangkan berat badan
Penurunan berat badan bukan sahaja dapat mengawal tekanan darah tetapi juga memudahkan lagi kesan ubat. Pengurangan 1KG berat badan telah mengurangkan 1.5mm Hg tekanan darah.

2)      Bersenam dengan kerap.

3)      Kurangkan pengambilan garam
Garam umpama pasir ataupun span yang menyerap air dan meningkatkan tekanan darah. Semakin banyak garam dalam badan, maka semakin banyak air terkandung dalam badan. Oleh itu, makanan tinggi garamtidak sesuai untuk pesakit jantung kerana ini akan membebankan jantung.

4)      Jangan Merokok
Kesan nikotin dalam sebatang rokok boleh meningkatkan tekanan darah sebanyak 5-10mm Hg dalam masa 30 minit. Jadi sekiranya anda merokok sepanjang hari, tekanan darah pon lebih tinggi sepanjang masa.

5)      Kurangkan stress
Stress dalam pekerjaan, duit, kesesakan jalan dan sebagainya akan meningkatkan tekanan darah buat sementara waktu. Jika anda mempunyai kronik stress, sudah tentu ia mudaratkan kesihatan dan boleh mengakibatkan serangan jantung, strok, dan pelbagai jenis penyakit.

6)      Amalkan diet yang lebih seimbang.
Diet seharian amatlah penting untuk mengawal dan mengurangkan tekanan darah.

7)      Jangan leka
Pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah dengan kerap untuk memantau keadaan kesihatan anda. Pastikan melakukan pemeriksaan tekanan darah setiap 12 bulan sekali

BAGAIMANA VITAMIN SHAKLEE MEMBANTU MENGURANGKAN DARAH TINGGI

Shaklee adalah supplemen yang berasaskan bahan semula jadi. Ia terbukti berkesan daripada pemilihan bahan-bahan semula jadi yang paling halus dan tulen sehinggalah bukti kejayaan sains dan makmal terdapat di dalam 90 bahan kajian penerbitan. Kajian yang dijalankan pada tahun 2007 menunjukkan bahawa mereka yang mengambil supplemen Shaklee selama lebih daripada 20 tahun mempunyai kesan kesihatan yang lebih baik berbanding mereka yang mengambil supplemen lain ataupun mereka yang tidak mengambil supplemen langsung.

OMEGA GUARD

Omega Guard membekalkan asid lemak omega-3 yang berpotensi ultratulen dengan spectrum penuh bergred farmaseutikal. Satu penyelidikan menunjukkan bahawa pengambilan asid-asid lemak omega-3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa paras asid lemak omega-3 yang tinggi dapat memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping membantu memelihara tekanan darah dan paras trigliserida yang normal. Tambahan lagi, omega-3 dapat memelihara kesihatan otak, penglihatan dan fungsi-fungsi sendi.

GARLIC

Kajian menunjukkan bahawa bawang putih berupaya meningkat kesihatan kardiovaskular dan membantu mengekalkan tekanan darah normal serta tahap kolesterol apabila diambil sebagai sebahagian daripada diet seharian yang sihat. Kajian makmal menunjukkan yang Allicin, sebatian yang terdapat di dalam bawang putih, mempunyai pelbagai manfaat termasuk dalam memberi sokongan untuk mengekalkan tahap kesihatan mikro organisma lain dalam
~Membantu mengekalkan tekanan darah normal dan tahap kolesterol
~Menggalakkan kesihatan kardiovaskular
~Memelihara tahap kesihatan mikro organisma penting
~Formula Shaklee yang unik bagi mengekalkan komponen semula jadi bawang putih segar, termasuk sebatian pembentuk alisin
~Menggabungkan faedah kesihatan bawang putih dengan faedah antioksidan spearmint dan rosemary

BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? CALL/SMS/WHATSAPP AWA 017 6622589



Wednesday, 8 January 2014

RM4 DAN KANAK-KANAK 11 TAHUN

Assalamualaikum semua..

Hari ni Awa nak share pengalaman petang semalam. Rasa sangat menakutkan bila memikirkan anak-anak zaman sekarang...huhuhu... Ya Allah kau peliharalah anak-anak ku dari segala kemaksiatan dan kejahatan..

Al Kisah semalam tak masak so bila Incik Boss aka suami balik keja kitorang pon berjemaah la keluar 4 beranak makan kat luar. Tak jauh pon dari rumah. Decide nak pergi makan kat Mali's Corner Platinum Walk. And semalam Awa yang drive..Saja dah lama tak drive..hihiih

Bila parking jer kereta tiba-tiba ada seorang budak lelaki dalam umur 11 tahun datang ke cermin sebelah penumpang depan. Mikhail yang duduk situ. Husband duduk belakang pegang Nazneen. Turunkan cermin sikit nak tau kenapa dengan budak tu..rupanya dia minta "akak ada rm4 tak saya nak beli makan, lapar". Dalam hati kesiannya kat budak ni..pastu tnya dia mak ayah mana. "Mak Ayah keja". Ok fine..Hubby kat belakang cakap dia nak p CC tu..Tapi dek kerana naluri keibuan dan rasa kesian Awa ulurkan RM5 kat budak tu.Ingat tak per lah mungkin betul ia lapar nak beli makan.

Tapi mata nak tengok juga kemana budak tu pergi...Dah dapat duit dia pun berlari-lari keriangan masuk CC..huh menyirap betul darah..Hubby pon apa lagi..Dia bagi Nazneen kat Awa dia ikut budak tu masuk CC. Awa terkedek-kedek kat nelakang bawa anak ikut masuk sekali. Terkejut budak tu tengok kitorang kat belakang dia. Ya Allah anak-anak sekarang sangat berani!!. Bila ditanya dia cakap tak main pon. Umur 11 tahun..Awa sekejap jer kat dalam CC tu sebab rasa menyirap darah kan, biar hubby yang settle. Sebelum keluar ada seorang brother ni tanya kenapa. Bila cerita brother tu lak naik hantu..huhuhu..last2 dia take over budak tu.Katanya dia hari-hari kar CC tu..

Moral dari cerita diatas.. Sentiasalah pantau anak-anak tak kira kita dimana. Tengah kerja or duduk umah. Budak zaman sekarang beraninya lain macam. Semoga anak-anak kita tidak tergolong dalam golongan yang macam tu. Semoga Allah pelihara anak-nak kita dari sebarang kejahatan dan kemungkaran. Aminn

Tuesday, 7 January 2014

SENGGUGUT


Ada pendapat mengatakan wanita yang sering senggugut sukar hamil. Tidak kurang juga yang mengatakan senggugut akan hilang selepas berkahwin. Malah ada yang mengaitkannya dengan keturunan. Apakah semua ini mitos atau ada kebenarannya?

Ramai wanita risau sekiranya sengugut boleh menyebabkan kemandulan. Namun, tidak semestinya benar kerana ada senggugut yang hilang setelah gadis itu berumah tangga dan melahirkan anak. Jadi ia bukanlah mitos kerana kehamilan dan kelahiran dapat mengatasi masalah kesempitan pada saluran Rahim yang mungkin punca senggugut.

Walau begitu, sebahagian kecil akan mengalami masalah ketidaksuburan dan mudah gugur jika senggugut itu berterusan selepas berkahwin. Senggugut jenis ini selalunya dikaitkan dengan penyakit endometriosis.

Senggugut yang biasa iaitu bukan kerana penyakit yang lainakan hilang setelah wanita berkahwin dan melahirkan anak pertama. Manakala senggugut yang disebabkan oleh penyakit tertentu pula boleh memerlukan pemantauan khusus kerana rawatannya berbeza. Di peringkat ini, pesakit dinasihatkan berjumpa doctor untuk rawatan dan ubat.

Premenstrual Syndrome (PMS)

Senggugut merupakan salah satu symptom dalam premenstrual Syndrome(PMS). PMS adalah himpunan symptom fizikal, psikologi, dan emosi yang berkait dengan kitaran haid wanita. Dianggarkan kebanyakkan wanita pada usia boleh hamil (sekitar 80%) mempunyai sebahagian symptom PMS. Simptom demikian biasanya boleh dijangka dan berlaku secara tetap semasa satu minggu sebelum haid. Biasanya symptom ini hilang sebelum atau selepas permulaan aliran haid.

Kerap juga pakar mendapati banyak urat darah vena yang bengkak dan membesar di sekeliling pangkal Rahim. Berkemungkinan juga masalah pembengkakan urat-urat darah ini yang menyebabkan sengugut. Ia diumpamakna seperti penyakit migraine yang melibatkan urat-urat darah dalam kepala. Selain itu, senggugut juga dikatkan dengan masalah vasopressin dan hormone prostaglandin yang ada di dalam system peranakan wanita.

Ada persepsi yang salah dikalangan remaja dan ibu apabila bercakap soal senggugut. Ia misalnya sering dikatakan fenomena biasa serta tidak perlu diberi perhatian serius. Ini mungkin didikan sejak kecil atau si ibu juga biasa mengalami masalah senggut yang sama.

Senggugut memang biasa pada wanita tetapi jika ia menggangu persekolan dan pelajaran/pekerjaan, maka ia adalah satu masalah perubatan. Ia memerlukan rawatan doctor ginekologi (perbidanan dan sakit puan).

BAGAIMANA SENGGUGUT BERLAKU

 Tahukah anda, kesakitan yang dirasai ketika haid disebabkan oleh pengucupan dinding Rahim yang amat kuat? Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal Rahim. Kebiasaannya dinding Rahim yang dimiliki remaja masih sempit.

GLA DAN SENGGUGUT

GLA (Gamma Linolenic Asic) digunakan leh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormone yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi Vitamin E yang membantu melindungi arteri dan menyokong system imun dengan memelihara intergriti sel.

  • Menggalakkan kesihatan semasa haid
  • Merawat PMS dan monopouse
  • Menyokong system imun

  • Minyak baroge, yang mengandungi GLA semula jadi yang sangat pekat dalam bentuk yang dengan mudah terserap

  • Meningkatkan kesuburan

  • Memperlahankan proses penuaan

  • Menguatkan kuku dan rambut

  • Kulit lebih sihat berseri-seri

  • Melembabkan dan melembutkan kulit



BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? BOLEH HUBUNGI AWA (CALL/SMS/WHATSAPP 017 6622589)

Saturday, 4 January 2014

ALFAFA - KERANA DIRIKU BEGITU BERHARGA

Assalamualaikum…

Wah tajuk gitu kan..hihihihi…propa sangat!! Tapi tak propa lah uols memang betul pon. Kerana diri kita semua begitu berharga. Berharga pada kedua ibu bapa kita, suami, anak-anak, dan ramaiiiii lagi kan..

Ok berbalik pada tajuk, kita spesifikkan kepada Diriku begitu berharga kepada diri sendiri dan SUAMI. Yang tak da suami tak payah baca!! Hahahha boleh gitu??

As a introduction, Awa nak cerita sikit apa itu ALFAFA dan KENAPA DIA BUAT KITA BEGITU BERHARGA

Alfafa digelar raja segala tumbuhan. Ia merupakan pusat pengumpulan segala zat. Akar tunjangnya yang menjulur sedalam 6 meter kebawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan didalam tanah, sementara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosentisis semula jadi.

KEBAIKKAN ALFAFA SHAKLEE

Alfafa Shaklee kaya dengan pelbagai jenis zat, termasuk kalsium, fosforus, zat besi dan magnesium serta klorofil, bioflavaniod, pelbagai mineral surih dan vitamin. Kebaikkan nya adalah

  • Merawat system pencernaan/sembelit
  • Membantu masalah penghadaman
  • Mengawal kolesterol dalam darah
  • Menghapuskan kolesterol buruk “LDL” dari tubuh
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok
  • Mengurangkan paras gula didalam darah (diabetis)
  • Mencegah Edema (Pengumpulan air dalam badan)
  • Merawat asthma dan masalah pernafasan
  • Mengurangkan kesakitan oto dan sendi
  • Meningkatkan system pertahanan badan
  • Mengurangkan masalah pundi kencing
  • Mengurangkan masalah gastrik dan gangguan hati
  • Meningkatkan KESIHATAN PROSTAT
  • Membantu meningkatkan KESIHATAN LELAKI
  • MENGHANGATKAN HUBUNGAN SUAMI ISTERI
  • MENGETATKAN MISS V
  • MERAWAT KEPUTIHAN
  • Membuang angin didalam badan
  • Membuang toksik
  • Menghilangkan bau badan
  • Membanyakkan susu (Ibu menyusu)


Tu dia banyaknya kelebihan dan kebaikkan alfafa ni. Tapi yang Awa nak highligtkan yang bold warna merah tu.  Sebagai perempuan banyak yang nak kita kena jaga especially dalam menjaga keharmonian rumah tangga. Orang lelaki senang jer. Ada setengah tu kalau dia rasa kita ni boring dah dia p cari yang lain. Tu yang tak nak kan. So kita tambat hati diorang dengan ni lah. Jom kita baca testimony pengguna Alfafa Shaklee 

"Masalah keputihan saya dah hilang semenjak amalkan alfafa"
"Suami ASYIK NAK JER"

MENARIK KAN? BEST KAN?

BERMINAT DENGAN BARANGAN SHAKLEE?

CALL/SMS/WHATSAPP AWA 017 6622589