Tuesday 14 January 2014

DIET UNTUK PESAKIT DARAH TINGGI


Penyakit darah tinggi yang lebih dikenali sebagai silent killer /pembunuh senyap kerana ia tidak memberikan tanda-tanda atau amaran seperti sakit gigi atau sakit belakang. Tekanan darah tinggi atau hipertensi berlaku apabila tekanan darah bacaan tidak normal untuk suatu jangka masa yang lama. Tekanan darah yang sihat adalah pada paras 120/80 mmHg. Indikator untuk tekanan darah tinggi adalah apabila bacaan tekanan darah melebihi tekanan normal atau melebihi sehingga 140/90 mmHg, tidak mengira usia seseorang itu. Angka pertama ialah tekana sistolik iaitu tekanan apabila jantung mengalirkan darah ke seluruh tubuh anda. Angka kedua ialah tekanan diastolic iaitu tekanan ketika dalam keadaan rehat.

Faktor Risiko

Kenali factor risiko yang menyebabkan tekanan darah melebihi normal.

1      @ Sejarah keluarga
2      @ Kegemukan
3      @ Tekanan/stress
4      @ Pengambilan garan sehari adalah berlebian
5      @ Kurang bersenam
6      @ Merokok
7      @ Meminum alcohol



Jika pembaca tergolong didalam tujuh golongan yang tersenarai diatas, maka perlu berwaspada dan berazam untuk mengubah cara hidup serta pemakanan secara 360 darjah secara perlahan-lahan. Tekanan darah tinggi akan membebankan jantung lalu menyebabkan arterioklerosis (pengeras dinding arteri). Ini meningkatkan risiko mendapat penyakit jantung dan strok. Hipertensi yang tidak dirawat juga akan membawa kepada penyakit kronik degenerative seperti retinopati, strok, paru-paru berair, penebalan dinding jantung dan penyakit berkaitan jantung, pengerasan dinding arteri terutama di jantung, buah pinggang dan otak serta boleh membawa maut.

7 Langkah Kurangkan Tekanan Darah Tinggi

1)      Kurangkan berat badan
Penurunan berat badan bukan sahaja dapat mengawal tekanan darah tetapi juga memudahkan lagi kesan ubat. Pengurangan 1KG berat badan telah mengurangkan 1.5mm Hg tekanan darah.

2)      Bersenam dengan kerap.

3)      Kurangkan pengambilan garam
Garam umpama pasir ataupun span yang menyerap air dan meningkatkan tekanan darah. Semakin banyak garam dalam badan, maka semakin banyak air terkandung dalam badan. Oleh itu, makanan tinggi garamtidak sesuai untuk pesakit jantung kerana ini akan membebankan jantung.

4)      Jangan Merokok
Kesan nikotin dalam sebatang rokok boleh meningkatkan tekanan darah sebanyak 5-10mm Hg dalam masa 30 minit. Jadi sekiranya anda merokok sepanjang hari, tekanan darah pon lebih tinggi sepanjang masa.

5)      Kurangkan stress
Stress dalam pekerjaan, duit, kesesakan jalan dan sebagainya akan meningkatkan tekanan darah buat sementara waktu. Jika anda mempunyai kronik stress, sudah tentu ia mudaratkan kesihatan dan boleh mengakibatkan serangan jantung, strok, dan pelbagai jenis penyakit.

6)      Amalkan diet yang lebih seimbang.
Diet seharian amatlah penting untuk mengawal dan mengurangkan tekanan darah.

7)      Jangan leka
Pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah dengan kerap untuk memantau keadaan kesihatan anda. Pastikan melakukan pemeriksaan tekanan darah setiap 12 bulan sekali

BAGAIMANA VITAMIN SHAKLEE MEMBANTU MENGURANGKAN DARAH TINGGI

Shaklee adalah supplemen yang berasaskan bahan semula jadi. Ia terbukti berkesan daripada pemilihan bahan-bahan semula jadi yang paling halus dan tulen sehinggalah bukti kejayaan sains dan makmal terdapat di dalam 90 bahan kajian penerbitan. Kajian yang dijalankan pada tahun 2007 menunjukkan bahawa mereka yang mengambil supplemen Shaklee selama lebih daripada 20 tahun mempunyai kesan kesihatan yang lebih baik berbanding mereka yang mengambil supplemen lain ataupun mereka yang tidak mengambil supplemen langsung.

OMEGA GUARD

Omega Guard membekalkan asid lemak omega-3 yang berpotensi ultratulen dengan spectrum penuh bergred farmaseutikal. Satu penyelidikan menunjukkan bahawa pengambilan asid-asid lemak omega-3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa paras asid lemak omega-3 yang tinggi dapat memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping membantu memelihara tekanan darah dan paras trigliserida yang normal. Tambahan lagi, omega-3 dapat memelihara kesihatan otak, penglihatan dan fungsi-fungsi sendi.

GARLIC

Kajian menunjukkan bahawa bawang putih berupaya meningkat kesihatan kardiovaskular dan membantu mengekalkan tekanan darah normal serta tahap kolesterol apabila diambil sebagai sebahagian daripada diet seharian yang sihat. Kajian makmal menunjukkan yang Allicin, sebatian yang terdapat di dalam bawang putih, mempunyai pelbagai manfaat termasuk dalam memberi sokongan untuk mengekalkan tahap kesihatan mikro organisma lain dalam
~Membantu mengekalkan tekanan darah normal dan tahap kolesterol
~Menggalakkan kesihatan kardiovaskular
~Memelihara tahap kesihatan mikro organisma penting
~Formula Shaklee yang unik bagi mengekalkan komponen semula jadi bawang putih segar, termasuk sebatian pembentuk alisin
~Menggabungkan faedah kesihatan bawang putih dengan faedah antioksidan spearmint dan rosemary

BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? CALL/SMS/WHATSAPP AWA 017 6622589



No comments:

Post a Comment