Sunday 3 February 2013

BERSOLEK CEPATKAN MONOPAUS

Sumber: Majalah Harmoni

Jangan bermekap ketika bercuti. Selain dapat merehatkan kulit, ia juga boleh melambatkan proses monopaus yang dialami oleh wanita.

Penelitian berjudul National Health and Nutrition and Examination Survey di Amerika Syarikat oleh University Washington mendapati wanita yang sering mengenakan mekap cenderung untuk mengalami monopaus lebih cepat berbanding wanita seusia mereka.

Walaupun kebanyakkan wanita mengalami monopaus diantara usia 49 hingga 51 tahun, namun kajian yang melibatkan 5,708 wanita itu mendapati bahawa monopaus boleh berlaku sehingga 15 tahun lebih awal disebabkan kandungan bahan   yang terdapat dalam alat mekap.

Ketua kajian Dr. Natalia Grindler yang membentangkan penemuan itu dalam persidangan American Society Of Reproductive Medicine menyatakan kandungan bahan kimia ftalat yang ditemui dalam alat solek seperti pewarna kuku, gincu dan minyak wangi berupaya menyebabkan wanita monopaus pada pertengahan 30-an.

Situasi ini berlaku kerana ftalat yang berada dalam darah dan urin wanita berpotensi untuk mempengaruhi fungsi ovari dan reproduktive wanita sehingga mereka mengalami monopaus lebih cepat berbanding wanita seusia

No comments:

Post a Comment