Friday 1 February 2013

DHA - KENAPA IA PENTING???

DHA sangat baik untuk otak. Satu kajian pada 2003 yang dijalankan untuk membuktikan hubungkait DHA dengan kepintaran,diterbitkan dalam jurnal pediatric menunjukkan kanak-kanak yang ibunya mengambil DHA sepanjang kehamilan mempunyai markah yang tinggi pada ujian kepintaran berbanding kanak-kanak 
yang ibunya tidak mengambil supplement DHA semasa hamil.Satu lagi kajian menunjukkan bayi yang menyusu susu ibu memperolehi IQ yg 6-10 markah lebih tinggi dari bayi yang mengambil susu formula kerana susu ibu mengandungi asid lemak penting yang dikenali sebagai DHA.

Semasa bayi dalam kandungan,otaknya berkembang dengan sangat pesat berbanding fasa lain dalam perkembangan seorang individu.Masa inilah pentingnya asid lemak untuk menyokong pertumbuhan otak bayi.

Otak bayi, mata dan nervous system bayi berkembang semasa dalam kandungan dan tahun pertama selepas kelahiran. Keadaan ini terutamanya semasa hamil dan menyusu, ibu perlu mengambil DHA yangmencukupi untuk memastikan bayi berkembang dengan baik.

Apa kepentingan DHA untuk bayi dalam kandungan?DHA amat penting masa kehamilan tambahan lagi pada 3 bulan terakhir kerana masa inilah otak bayi berkembang paling pesat. Pengambilan DHA juga amat diperlukan pada ibu yang menyusu kerana tiga bulan pertama selepas kelahiran kandungan DHA dalam otak bayi meningkat 3 kali ganda pada masa ini.

Banyak kajian yang menyatakan kandungan DHA yang mencukupi BOLEH MEMBANTU fungsi kognitif bayi iaitu kebolehan belajar dan perkembangan mental semasa bayi membesar.


Omega Guard dan DHA



Kalau disebut omega guard mungkin tidak ramai yang kenal. Kalau sebut DHA mungkin lebih popular kerana dalamOmega Guard Shaklee ini juga mengandungi DHA yang sangat baik untuk otak.


OMEGA GUARD (ASID LEMAK OMEGA 3)

Kenapakah ianya selalu disebut sebagai makanan paling sihat di dunia? Walaupun namanya lemak tapi dia sihat tau! Lemak sihat ini banyak kebaikannya dalam mencegah pelbagai penyakit antaranya penyakit berkaitan kardiovaskular, asma, tekanan dan rheumatoid arthritis.

MAKANAN YANG MENGANDUNGI ASID LEMAK OMEGA 3


  • salmon
  • walnut
  • sardin
  • Flaxseeds
  • Soy Bean
  • Tuna
  • Tofu

KEBAIKAN OMEGA GUARD (ASID LEMAK OMEGA 3)

  • Fungsi penting dalam pembentukan hormon prostaglandins. Hormon prostaglandins ini berfungsi menyeimbangkan tekanan darah, blood clotting, keradangan dan fungsi buah pinggang.
  • EPA dan DHA dalam siet wanita hamil akan memberi kesan positif terhadap perkembangan kognitif dan visual bayi.
  • Pengambilan tinggi omega 3 semasa kehamilan boleh mengurangkan risiko alahan pada bayi.
Menarik bukan? Sememangnya Omega Guard (Asid lemak Omega 3) tidak boleh dilepaskan. 




** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms/whatsapp @ 0176622589 untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment