Sunday 8 December 2013

Tips Badan Pejal Dan Seksi - Untuk Mereka Yang Terlalu Kurus


Masalah berat badan bukan hanya dikatakan overweight dan obesiti sahaja. Kurang berat badan atau terlalu kurus juga boleh dikategorikan sebagai masalah berat badan. Perlu diingat, badan yang terlalu kurus juga berbahaya kerana kekurangan gizi dan nutrisi. Jika berat badan anda kurang daripada berat badan yang ideal, adalah lebih baik untuk anda lakukan sesuatu. Ingin menambahkan berat badan agar lebih berisi tetapi tetap sihat? Ikuti tips diet ini:

Pengambilan Karbohidrat
Karbohidrat yang baik adalah dari buah, sayuran dan gandum. Jangan lupa mengambil sarapan atau selang selikan waktu makan dengan snek yang mengandungi sedikit gula

Lemak
Lemak perlu untuk tenaga, menjaga kesihatan kulit rambut  dan menaikkan berat badan. Harus diingat, ambillah lemak yang sihat seperti lemak tidak tepu, omega 3 dan omega 6 yang terdapat didalam minyak sayuran.

Protein
Badan kita memerlukan protein untuk pembentukan otot, organ dan menjaga fungsi sistem imunisasi badan. Pilihan protein yang sihat seperti ikan, ayam dan kacang-kacangan. Anda boleh mengambil daging merah tetapi cukup dua kali seminggu. Elakkan mengambil sosej atau burger.

Vitamin


Biasakan diri mengambil berberapa sayuran dan buah-buahan dalam sehari. Pada asanya semua buah mengandungi semua vitamin. Jadi makanlah sedikit tetapi kerap iaitu 5-6 hidangan buah dan sayur segar per hari

Mineral
Kalsium, Zat besi, fosfur, iodin, natrium, kalium dan florin adalah sejenis mineral yang diperlukan badan. Ia juga berfungsi dalam menjaga kepadatan tulang, gigi, melancarkan pengaliran darah dan sebagainya. Contohnya buah, sayuran, susu, keju, kacang-kekacangan, dan sebagainya.

Vitamin Tambahan

Anda juga boleh mengambil vitamin tambahan untuk keperluan tubuh anda

Air Putih
Minuman bersoda, cappucchino dan jus buah memang mengandungi banyak gula dan boleh membuatkan anda cepat gemok secara tidak sihat. Paling penting adalah air putih yang boleh membantu melancarkan sistem penghadaman, menjaga kesihatan ginjal dan sebagainya.

Senaman
Latihan kardio seperti joging, berjalan cepat dan aerobik boleh membuatkan badan berisi tetapi tidak menggelebeh kerana lemak yang berlebihan. Lakukan juga rutin angkat beban untuk membentuk dada dan lengan yang padat dan cantik.

Jauhi Junk Food
Hentikan kebiasaan junk food yang anda seperti burger, hot dog, piza atau daging segera yang dibekukan. Makanan ini mengandungi lemak tepu dan lemak trans yang mengandungi lemak dan meningkatkan kadar kolesterol.

Credit to: Majalah Rapi

No comments:

Post a Comment